Träffas och lär dig mer om Sverige

För att du som är ny i Sverige ska kunna etablera dig i samhällslivet behöver du förstå hur samhällslivet och det sociala livet fungerar i Sverige. Här har vi samlat information om några saker du kan göra för att underlätta din etablering i Sverige.

Om du vill veta mer om vilka fritidsaktiviteter som finns i Värmdö och i Stockholmsområdet kan du fråga din integrationshandläggare eller språkstödjare.

Samhällsorientering

Samhällsorienteringen är till för dig som vill lära dig mer om Sverige och det svenska samhället. Syftet med samhällsorientering är att underlätta för dig som är nyanländ att etablera dig i samhällsliv och arbetsliv.

Du kan gå kursen om du är 18 år eller äldre, folkbokförd i Värmdö kommun och har fått uppehållstillstånd. Du som går i gymnasiet får samhällsorientering genom din skola och behöver inte anmäla dig till kursen.

Samhällsorientering hålls på ditt eget språk och pågår ungefär 9 veckor. Det kostar ingenting att gå kursen. Du som tillhör Etableringsprogrammet blir anmäld till kursen av Arbetsförmedlingen.

Tillhör du inte etableringen?

Berätta för studie- och yrkesvägledaren på din Sfi-skola att du vill gå kursen i samhällsorientering så får du hjälp att anmäla dig.

Läs mer om samhällsorientering Öppnas i nytt fönster.

Du som kommit från Ukraina efter 24 februari 2022 får hjälp av Migrationsverket. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Biblioteket

På biblioteket i Runda huset i Gustavsberg finns avdelningen Ny i Sverige. Där finns böcker för dig som vill lära dig svenska. På biblioteket arbetar också tre samhällsinformatörer. Samhällsinformatörerna är personer som tidigare har kommit som nyanlända till Sverige och Värmdö.

På biblioteket kan du också besöka Röda Korsets språkcafé, som har öppet på torsdagar. Där kan du träna på att prata svenska och få hjälp med att fylla i blanketter och betala räkningar.

Mer information om Värmdös bibliotek Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Internationella biblioteket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kompis Sverige

Värmdö kommun samarbetar med organisationen Kompis Sverige. Genom Kompis Sverige får du som är ny i Sverige en möjlighet att träffa personer som är etablerade i Sverige. Du matchas med en svensk kompis och ni bestämmer tillsammans hur ofta ni ska träffas och vad ni ska göra. Kompis Sverige anordnar också regelbundet kostnadsfria aktiviteter för alla deltagare.

Mer om Kompis Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan anordnar många olika aktiviteter för både barn och vuxna, t.ex. öppen förskola för barn 0-6 år och deras föräldrar, och aktiviteter efter skolan för barn i årskurs 1-6. Alla aktiviteter är kostnadsfria.

Svenska kyrkans aktiviteter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Välkommen till Värmdö

Välkommen till Värmdö är en ideell organisation som jobbar med etablering och integration inom kommunen. Genom olika typer av aktiviteter ges bra tillfällen att mötas och skapa relationer. Du kan även få hjälp med allt från möbler och leksaker till kläder och hjälp att boka ett läkarbesök. Framförallt får du tillgång till ett stort socialt nätverk.
Deras lokal finns på Mariaplan 6 i Gustavsberg, öppettider är lördagar 12-14 och tisdagar 16-18.

Välkommen till Värmdö på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.