Munkmoraskolan

Här på Munkmoraskolan går elever i årskurs F-3 i en liten skola med stort fokus på lärande och allt som får oss att må bra. Här känner alla varandra och vi-känslan är stark. Hos oss får alla elever en bra skolstart och goda livschanser.

Munkmoraskolan fasad

Antal elever: ca 120
Årskurser: F-3
Eget kök: Ja
Elevhälsa: Elevhälsoteam
Fritids: Ja

Vårt mål är att alla våra elever ska känna lärandeglädje och få kunskap om hållbarhet, både för individen och för omvärlden. Alla våra lärare är legitimerade och vi har tillgång till en fantastisk lärmiljö, både inne och ute. Våra klassrum är stora och ljusa samt utrustade med Smartboards som kompletterar andra lärverktyg. Skolan ligger i ett lugnt område med närhet till fina naturområden.

Hållbarhet för individen

Vi vill hjälpa våra elever att må bra och känna rörelseglädje, samtidigt som vi ger dem en mycket god kunskapsgrund att bygga vidare på. Varje rast erbjuder vi eleverna styrda aktiviteter med inslag av rörelse. Vår utemiljö inbjuder till rörelse, då vi har stora ytor samt tillgång till två konstgräsplaner. På fredagarna samlas vi alla på skolgården för ett pulshöjande rörelsepass som vi kallar ”Fredagsfys innan fredagsmys.” Redan i förskoleklass har vi Idrottslek på schemat med en legitimerad lärare i Idrott och hälsa.

Vi är nu också stolta över vår certifiering som Generation Pep-skola.

Hållbarhet för vår omvärld

Munkmoraskolan är en Grön Flagg-certifierad skola där vi varje termin arbetar med något tema inom hållbarhetsfrågor som genomsyrar alla årskurser, exempelvis ”Plaster i haven” och ”Biologisk mångfald”.

God mat full av näring

Eleverna erbjuds frukost, lunch och mellanmål, som tillagas från grunden av våra duktiga kockar i vårt eget kök. Vi undviker socker i maten och serverar ofta hembakat bröd. Minst två gånger om dagen bjuds eleverna på frukt.

Goda livschanser

Hos oss får alla elever en god och konkurrenskraftig kunskapsgrund att bygga vidare på. Vi är en liten skola med goda möjligheter till flexibel undervisning som passar alla elever. Vi följer noga varje elevs kunskapsutveckling och erbjuder Studiestuga och specialundervisning för de som behöver lite extra stöd.

En trygg plats

Trygghetsarbete och värdegrundsarbete är alltid prioriterat på Munkmoraskolan. Därför har vi bland annat värdegrundsarbete på schemat och täta utvärderingar tillsammans med alla elever.

Vi arbetar främjande genom exempelvis flera olika gemensamma traditioner och aktiviteter under året. Vår regelbundna fadderverksamhet och hög personaltäthet på elevernas raster är andra exempel på vårt trygghetsarbete.

Annika Olsson, intendent
Telefon expedition: 08-570 489 68