Astrid vår Astrid

Kommunen har genom kulturskolan genomfört sex skolföreställningar av ”Astrid vår Astrid”. Föreställningen blev ett tillfälle där både skolor och demensdagvård tillsammans fick följa med på en musikalisk resa i Astrid Lindgrens värld.

Föreställningen handlade om Astrid Lindgren, hennes liv och hennes karaktärer och framfördes av Värmdö kulturskolas träblåsensemble samt skolkörer från Brunn, Fågelvik och Hemmesta. Elever från Värmdös grundskolor, särskola samt äldre personer från demensdagvården Dagskär var på plats för att ta del av musiken och sjunga med i många av Astrids figurers mest kända sånger.

Det känns fantastiskt att Kultur- och fritidskontoret kan vara med och bidra till att olika åldrar och målgrupper möts och tillsammans får ta del av det kulturutbud som skapas av Kulturskolan, säger Lena Hellström, kultur- och fritidschef.

I föreställningen fick publiken även lyssna till berättelser om Astrid Lindgrens liv, var hon kom ifrån, hur hennes böcker kom till och hur berättelsen om Pippi Långstrump föddes. Det blev ett glädjefyllt samarbete mellan kultur, skolor och demensdagvård, och föreställningen blev mycket uppskattad av såväl yngre som äldre publik.

För Astrid Lindgren stod alltid barnen i fokus och därför är vi glada och stolta över att ha skapat en föreställning där barn spelar för barn.
Vi har fantastiska lärare som jobbat hårt för att möjliggöra detta projekt.
Det känns fint att vi också har kunnat bjuda in demensdagvården och daglig verksamhet inom LSS till föreställningen, avslutar Klas Jättner, kulturskolechef.