Julklappshjälpen tilldelas Utmärkelse för social insats

Marie Bladholm (M) socialnämndens ordförande, Anette Snejbjerg (C) socialnämndens vice ordförande och Liza Lövén från Julklappshjälpen.

Värmdö kommun delar årligen ut en utmärkelse för sociala insatser för att uppmärksamma goda insatser bland kommunens medborgare och ideella föreningar inom det sociala området. Julklappshjälpen tilldelas utmärkelsen 2021 för att deras arbete går i linje med socialnämndens förebyggande insatser för utanförskap.

Årets pris tilldelas Liza Lövén och Petra Lindwall, för deras arbete med Julklappshjälpen.

Att förgylla barns jul med klappar de annars inte skulle fått i familjer med begränsade ekonomiska resurser är ett fantastiskt initiativ. Genom priset kommer fler barn få möjlighet att ta del av Julklappshjälpens insatser" säger Marie Bladholm, socialnämndens ordförande.

Valet av Julklappshjälpen motiveras med att de, år efter år, fortsätter sitt arbete med att såväl skapa engagemang bland Värmdöbor som att skapa trygghet och förebygger utanförskap till familjer med begränsade ekonomiska resurser:

Julklappshjälpen bedöms ha skapat en samverkan kring barn och ungas möjligheter till en bättre jul. Liza och Petras engagemang förebygger utanförskap för barn och barnfamiljer och engagerar Värmdöbor med att bidra till julklappar för dem som har begränsade ekonomiska resurser. Engagemanget för julklappshjälpen visar på de ideella krafterna på Värmdö och är ett gott exempel på att framgångsrikt engagera och entusiasmera människor inom föreningslivet.

Om utmärkelsen

Utmärkelsen kan tilldelas en person eller ideell förening/organisation i Värmdö kommun som bedriver aktivt arbete för kommunens invånare inom det sociala området som bidrar med olika former av stöd eller hjälp för kommunens invånare.

Prissumman uppgår till 20 000 kronor och utdelning av utmärkelsen sker vanligtvis i samband med Vi på Värmdöfestivalen och nationaldagsfirandet den 6 juni. Festivalen är inställd på grund av Folkhälsomyndighetens rekommendationer, och därför kommer Julklappshjälpen att motta sitt pris i samband med kommunfullmäktiges möte i oktober.