Lär dig mer om barnkonventionen

Thumbnail för film om barnkonventionsskyltar

Läs mer om hur några av kommunens sommarjobbare fick i uppdrag att sprida kunskap kring laginträdet.

Den 1 januari 2020 blev barnkonventionen svensk lag. Sommaren 2020 fick Värmdö kommuns unga kommunutvecklare ett uppdrag att skapa informationsskyltar om barnkonventionen till yngre barn och ungdomar, för att fler skulle få chansen att lära sig mer om sina rättigheter. Arbetet resulterade i två Barnkonventionsrundor, en vid Ösby träsk (för yngre barn) och en vid Hemmesta motionsspår (för ungdomar).

Längs med rundorna finns övningar och information kopplat till barns rättigheter. En perfekt promenad för föreningar eller skolklasser, men också såklart för andra grupper som gärna lär sig mer kring ämnet!

Har du inte möjlighet att ta dig till dessa platser finns materialet även tillgängligt digitalt.

Du hittar materialet och mer info här