Mattias Gebreab är Årets Värmdöbo 2021!

Omröstningen är avslutad, rösterna är räknade och nu är det klart; vinnare av Årets Värmdöbo 2021 är ingen annan än Mattias Gebreab.

På tisdagskvällen samlades kommunens representanter, förtroendevalda och NVP för att överraska Mattias i närheten av hans bostad. Och det var en mycket glad vinnare som tog emot de blomsterbuketter som för kvällen representerade vinsten.

”Jag känner mig så otroligt glad och rörd! Det här priset är inte bara till mig. Det är så fint att Värmdöborna verkligen slöt upp när vi bad om hjälp för att kunna göra något för barnen och ungdomarna här”, säger årets vinnare.

Mattias har under många år engagerat sig för barn och ungdomar. De senaste åren har han fixat en rad aktiviteter runtomkring på Värmdö, dit barn och ungdomar kunnat komma och haft rätten och möjligheten att vara just det; barn och unga. Och det var just Mattias engagemang för kommunens unga som gjorde honom till finalist i årets tävling. Engagemanget för tävlingen har varit stor bland Värmdöborna och när rösterna var räknade hade Mattias tagit hem en solklar seger.

Förutom äran, blommor och ett fint diplom att sätta upp på väggen, vinner Årets Värmdöbo även 15.000 kr. Prispengarna kommer gå till familjen som till stor del är delaktiga i Mattias engagemang, samt tillbaka till projektet.

”Min övertygelse är att när jag och min familj engagerar oss och gör skillnad för människor i vårt närområde, så blir det ringar på vattnet och att de i sin tur kan hjälpa andra människor”, avslutar han.

Stort grattis, Mattias!

Motiveringen

Mattias motivering som, i kombination med en kort film, också utgjorde hans presentation i finalomgången löd:

”Mattias gör det lilla extra för barn och ungdomar på Värmdö, där ett av de största initiativen han driver är ett sommarevent som äger rum i Munkmora. Han inspirerar också andra vuxna att engagera sig för och med barn och ungdomar, i och med sina egna mycket uppskattade insatser”.

Om tävlingen:

Årets Värmdöbo är ett pris som delas ut årligen för att uppmärksamma en person som gjort något utöver det vanliga för Värmdö. För att kunna nomineras till Årets Värmdöbo ska personen vara bosatt, eller/och bedriva verksamhet i kommunen, samt respektera mänskliga rättigheter och demokratiska värden. Nytt för i år var att vi gärna såg att personer nominerades för särskilda insatser kopplade till pandemin.

Vinnaren av Årets Värmdöbo 2021 tilldelas 15.000 kr och tävlingen genomförs i samarbete med Nacka Värmdö Posten.

Läs mer om tävlingen via:

Årets Värmdöbo - Så går det till Länk till annan webbplats.

Ett stort tack till alla som nominerat sina favoriter, till alla som röstat samt till tävlingens nio övriga fantastiska finalister.