Ny skolchef till Värmdö

Mall för nyhetsbild

Till våren kommer det en ny skolchef till Värmdö.

Vi är otroligt glada över att kunna presentera vår nya avdelningschef för skola. Valet föll på Åsa Portelius som för tillfället jobbar som verksamhetschef med strategiskt ansvar för Sickla rektorsområde.Där är hon närmaste chef för sju skolledare och en administrativ chef.

Parallellt med det ingår hon i produktionsdirektörens strategiska ledningsgrupp för Nackas kommunala skolor och förskolor. Åsa har en gedigen bakgrund inom skolväsendet, mångårig erfarenhet som rektor och verksamhetschef. Förutom den statliga rektorsutbildningen har Åsa läst motsvarande skolchefsutbildning vid Jönköpings universitet och är inom kort klar med den nationella skolchefsutbildningen. Hon är väl insatt i skolans styrdokument och har hög kompetens gällande systematiskt kvalitetsarbete.

Åsa Portelius blir ny skolchef hos Värmdö kommun

Under 2018 fick Åsa en utmärkelse som ”Årets utvecklingschef” i Nacka kommun. Motiveringen skvallrar om att Åsa är en nytänkande chef som inte är rädd för att testa nya vägar för att nå de uppsatta målen. Hon har med andra ord goda förutsättningar för att tillsammans med kontorets ledningsgrupp och ledningsgruppen för grundskola och gymnasium fortsätta driva utvecklingen i Värmdö.

Åsa Portelius ser fram emot sitt nya uppdrag.

"Det är med stor glädje jag tar mig an uppdraget som skolchef i Värmdö kommun. Jag har en stor passion för systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete och jag ser fram att fortsätta driva det tillsammans, i gott samarbete, med mina nya medarbetare. Kärnuppdraget är alltid i fokus för mig. Våra elever ska ha rätt förutsättningar för att nå så långt som möjligt, såväl i deras personliga utveckling som i sitt lärande. Det här ska bli både roligt och spännande - på en och samma gång! Jag ser fram emot att träffa er. "

Åsa tillträder sin tjänst senast 6 mars.