Satsning på ungas affärsidéer och företagsamhet

Draknästet i Ung företagsamhet i Värmdö gick av stapeln den 18 oktober, och igår fick de fyra vinnande UF-företagen motta sitt pris. En satsning på ungas idéer och företagsamhet när Företagarna Nacka-Värmdö och kommun går samman med gymnasieskolorna i Värmdö.

Samtliga 26 UF-företag från tre av Värmdös gymnasieskolor fick möjlighet att pitcha sina affärsidéer inför juryn bestående av fyra ”drakar” från det lokala näringslivet.

Entreprenörskap är viktigt oavsett om eleven väljer att bli egen företagare eller anställd. Genom vårt partnerskap med Ung Företagsamhet vill vi skapa förutsättningar för Värmdös skolor att arbeta med entreprenöriellt lärande, denna satsning kring Draknäste är en del i att inspirera våra gymnasieelever till att träna och utveckla sin företagsamhet, och att stärka bryggan mellan skola och näringsliv, säger Ulla Rådling näringslivschef.

Gymnasieelever i Värmdös skolor som går UF-året får genom Ung Företagsamhet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Draknästet arrangeras i samarbete med Värmdö kommun och Företagarna Nacka-Värmdö. Drakarna, som består av lokala företagare, ger eleverna feedback tidigt i UF-processen i syfte att hjälpa eleverna att utveckla deras affärsidéer.

Vi i Företagarna Nacka-Värmdö är glada för det nya samarbete vi har initierat med Värmdö kommun och gymnasieskolorna. Företagarna Nacka-Värmdö vill genom Draknästet bidra och tillsammans med UF-lärarna stötta eleverna i deras entreprenöriella lärande. Unga företagare är ju bokstavligen vår framtid, så vi är mycket hoppfulla när vi ser vilken fin företagsamhet och härligt entreprenörsskap som utvecklas bland ungdomarna, säger Carl Johan Eiderbrant, Företagarna Nacka-Värmdö.

Att ha fått chansen att vara med i draknästet känns otroligt kul, att vinna känns ännu bättre. Jag vann inte bara ett pris, utan en hel del kunskap och framför allt kontakter. För mig två veckor in som entreprenör är detta otroligt värdefullt för mig och mitt företags framtid, säger Hannes Söderqvist, Geotag UF.

Juryn utsåg de fyra vinnande UF-företagen där Pasta Primi UF från Värmdö Gymnasium vann Bästa pitch, Ung Ved UF från Värmdö Gymnasium vann Bästa vara, Geotag UF från Gustavsbergs Gymnasium vann Bästa tjänst samt Transparency Equestrian UF från Mälardalens Ridgymnasium vann Bästa hållbara affärsidé. Dessa elever fick ta emot sina priser under Frukostakademin, där även Nacka kommuns UF-elever fick ta emot sina priser i samma kategorier.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som har utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande sedan 1980. Sedan 2010 arbetar de även med grundskolan. Läs mer på www.ungforetagsamhet.se Länk till annan webbplats.