SKR på besök hos Värmdö kommun

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) var under måndagen på studiebesök hos Värmdö kommun för en ökad inblick i kommunens arbetssätt och utmaningar.

Under måndagen var Sektionen för Styrning och Verksamhetsutveckling från SKR på plats hos Värmdö kommun för kunskaps- och erfarenhetsutbyte kring frågor, utmaningar och framgångsrika insatser inom kommunens arbete.

Besöket inleddes med en visning i Runda huset samt en presentation av Digital mötesplats för unga och Digital kulturskola. Därefter följde flera presentationer och samtal om hur Värmdö kommun arbetar med Smartare Värmdö, Informationsdriven kommun, Samlat Inloggat läge och ledaskapsutveckling via Academy. I många frågor och utmaningar är Värmdö kommun inte unik och därför hade besöket också stort fokus på hur kunskaper och erfarenheter kan delas vidare.

Värmdö kommun har samma utmaningar som merparten av landets kommuner och vi kan inte hantera allt på egen hand. Därför är vi mycket glada att SKR besökte oss idag. De har en viktig och central roll för utvecklingen av det digitala ekosystemet, säger Mona Ekesryd kontorschef på HUB för innovation och utveckling.

Vi har ju hört att det pågår ett utvecklingsarbete i Värmdö och idag har vi sett att det inte bara handlar om fina ord på papper. Jag är väldigt imponerad av den modiga förändringsresa som Värmdö kommun gett sig ut på. Det är också riktigt spännande med nya konkreta grepp med Digital kulturskola och Digital mötesplats för unga, säger Malin Annergård t.f. chef för Sektionen för Styrning och Verksamhetsutveckling på SKR.