Svåra ekonomiska tider väntar

Nya ekonomiska prognoserna med höjda räntor, en hög inflation och de ökade pensionskostnaderna gör att landets kommuner kommer att ha en utmanande ekonomi under de kommande åren. För Värmdös del har förutsättningarna för 2023 års budget försämrats kraftigt med en ökning av kostnaderna på ca 100 miljoner kronor jämfört med budgetförutsättningarna som Kommunstyrelsen beslutade om i juni. Det innebär att en noggrann prioritering behöver göras för att säkra kärnverksamheten samtidigt som effektiviseringsåtgärder behöver göras på andra områden.

Förvaltningen har räknat på de kostnadsökningar som vi känner till hittills och det är tydligt att vi nu går mot en mycket tuffare ekonomisk tid både nationellt och här i Värmdö. Det innebär att vi behöver tänka om, spara och dra ner på kostnaderna. Nu är det viktigare än någonsin att vi framför allt prioriterar skola, vård och omsorg, säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande.

De nya förutsättningarna presenterades under kommunstyrelsens senaste sammanträde den 21 september. Orsaken till de försämrade förutsättningarna är bland annat ökade kostnader och en försämrad skatteprognos. Trots det tuffa läget ser Deshira Flankör inte att det är läge att höja kommunalskatten.

Denna vecka genomför förvaltningsledningen en intern workshop, utifrån de nya förutsättningarna, för att se över vilka åtgärder som behöver göras i såväl delarna som på helheten. Workshopen leds av medarbetare på ekonomiavdelningen. Den första dagens samtal var både klargörande och konstruktiva, säger Ulrika Klements, Ekonomichef.

Kommuninvånarna är ingen bankomat som lever i en annan förmögen värld utan det är du, jag, den pensionerade grannen, ensamstående föräldern och flerbarnsfamiljerna. De påverkas av höjda priser på el, mat och andra hushållskostnader. En höjd kommunalskatt skulle ytterst drabba den målgrupp som har det allra svårast. Jag ser det som vår skyldighet att ”städa framför egen dörr” i form av besparingar innan vi ens kommer på tanken att skicka notan till kommuninvånarna, säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande.

Delar av den försämrade prognosen:

• Kommunens pensionskostnader förväntas öka med 75 miljoner kronor under 2023 till följd av det nya pensionsavtalet och den höga inflationen.

• Kommunens räntekostnader förväntas öka med 30 miljoner kronor till en total räntekostnad på 43 miljoner jämfört med 2022 år räntor.

• De utökade skatteintäkterna som kommer med skatteunderlaget kommer inte att kompensera för den ökade inflationen. Enligt SKR:s beräkningar kommer kommunala kostnaderna att öka med 5,8% jämfört med 2022.