Studera på kommunal vuxen­utbildning

Kommunal vuxenutbildning, komvux, erbjuder vägledning och undervisning för dig som vill lära dig svenska eller saknar fullständig grundskole- eller gymnasial utbildning eller utbilda dig till ett yrke. Den kurslitteratur som används i undervisningen bekostar du själv, annars är det gratis att studera inom komvux.

Värmdö kommun har samarbeten med många olika skolor. Detta innebär att flera skolor kan erbjuda samma kurs och att du som elev själv får välja vilken skola som passar dig bäst. Ansökan görs i vår ansökningswebb Alvis och vi erbjuder tio kursstarter med sista ansökningsdag under året.

Läs mer om de olika skolformerna inom komvux nedan:

Sfi, svenska för invandrare Länk till annan webbplats.
Grundläggande och gymnasial vuxenutbildning Länk till annan webbplats.

Om du bor i en annan kommun

Om du vill studera i Värmdö kommun och är folkbokförd i en annan kommun ska du göra en ansökan i vår ansökningswebb. Du ska sedan skriva ut din ansökan och skicka den till din hemkommun för godkännande.

Om du bor i Värmdö kommun och vill studera i en annan kommun

Det är alltid hemkommunen som beslutar om du får studera i en annan kommun. Om du vill studera i en annan kommun behöver du skicka en kopia på din ansökan tillsammans med eventuella betyg och intyg. Ansökan måste inkomma till oss senast 4 veckor innan kursstart.

Observera att studier i en annan kommun inte godkänns om den sökta kursen eller utbildningen finns i Värmdö kommuns utbud.

Om du har skyddad identitet

Du som har skyddad identitet ska inte ansöka på webben. Kontakta vuxenutbildningen@varmdo.se för att få hjälp med att göra en ansökan.