Talldungens förskola

Här i en naturlig lärmiljö, nära skog och hav, finns Talldungens förskola. Här skapar vi en mötesplats för gemensamt lärande där vi med glädje skapar trygghet.

Antal barn: 75
Avdelningar: 4
Eget kök: Ja

Talldungens förskola är belägen nära skog och natur i närheten av Stavsnäs Vinterhamn. Vi har en stor fin gård där barnen leker och utforskar tillsammans med pedagogerna. Här låter vi ditt barn utforska, leka och lära i en hållbar närmiljö full av naturmaterial och spännande upptäckter, tillsammans med kompisarna.

En plats för lek och lärande

För oss är leken det viktigaste ett barn kan lära sig. Därför fyller vi våra dagar med så mycket lek som möjligt. Vi lyssnar på barnens önskemål och möter deras inneboende nyfikenhet med material och aktiviteter som gjorda för den lilla upptäckaren. Våra mötesplatser, där miljön inbjuder till lek och lärande, skapar en fin gemenskap mellan barnen.

Utforskande material

Med nya tankar och barnens nyfikenhet låter vi ditt barn skapa och vara kreativ med både ofärdigt material, som pinnar och pappkartonger, och med färdiga leksaker.

Projekt som arbetssätt

När vi jobbar i projekt tar vi avstamp i barnens intresse, fantasi och upptäckarlust. Barnens intressen är en röd tråd som styr när vi planerar för ett nytt projekt, som exempelvis när vi jobbar med stad och land och tillsammans bygger upp ett eget litet samhälle.

Hållbarhet och giftfri skola

På Talldungens förskola arbetar vi med Håll Sverige rent och är Grönt Flagg Länk till annan webbplats.certifierade. Det innebär att miljömedvetenhet och hållbar utveckling är centralt i vårt lärande. Vi arbetar temainriktat där barnens intressen gör grunden för vårt arbete.

Digital teknik

Vi använder lärplattor, datorer, projektorer och digitala mikroskop för att lära och utforska.

Rektor: Lotta Annell, lotta.annell@varmdo.se

Avdelningar: