Ridning

Det finns flera möjligheter till ridning och annan hästsport i Värmdö kommun, både för barn och vuxna.

Vision Häst Värmdö

Vision Häst Värmdö är ett nätverk för alla med hästintresse. Här hittar du tips om ridklubbar, kurser, ponnyridning för barn, tävlingar med mera, se länk i högerspalten.

Ridstigar

För att möjliggöra säker ridning har kommunen anlagt ett antal ridstigar som har särskilda skyltar som markerar att det är en ridstig. Ridstigarna är i första hand för hästar, men allmänheten får fritt använda stigarna till fots förutsatt att de respekterar hästarna. Det är inte tillåtet att cykla på ridstigar.

Ridstigarna i Gustavsberg finns i Farstaområdet norr om väg 222 och är lättillgängliga från Gustavsbergsstallet. Ridstigar har även anlagts vid Södra Evlinge Gård, Värmdö samt mellan Skeviks Gård och Annebergs Gård. Ridstigarna är öppna för alla hästar och ryttare oavsett vilket stall man tillhör.

Ladda hem en karta över ridstigarna här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ridstigarna finns även i appen ”Naturkartan” ladda ner från Google Play eller App Store.
Läs mer här:

http://naturkartan.se/varmdokommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Övriga länkar

Vision hästar Värmdö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ridskolor Värmdö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Allemansrätten- Ridning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.