Barnvänligt samhälle i en föränderlig värld

Föreläsaren David Edfelt, närvaroexperten Jörgen Thullberg och politkern Amie Kronblad (L).

Föreläsaren David Edfelt, närvaroexperten, Jörgen Thullberg och Amie Kronblad (L), ordförande i Grundskolenämnden.

Hur kan skola, föräldrar och politiker tillsammans skapa ett barnvänligt samhälle i en föränderlig och krävande värld? Det var huvudfokuset under torsdagens skoldialog.

Under torsdagen tog årets skoldialog plats i Värmdösalen. Det var cirka 80 nyfikna personer som var på plats för att bland annat lyssna till David Edfelt, psykolog och författare, som föreläste om hur vi kan skapa ett barnvänligt samhälle som är i ständig förändring.

– Det ställs stora krav på dagens föräldrar. Vårt samhälle är komplext, skolans krav är högt ställda och barn utvecklas olika och i sin takt. Om vi dessutom har ett eller flera barn i vår familj som har specifika svårigheter som sätter käppar i hjulet i vardagliga situationer som jämnåriga löser galant, blir det extra tufft. Hur kan skola, föräldrar och vi politiker skapa ett barnvänligt samhälle i en föränderlig och krävande värld? Vi behöver samtala, lyssna och ta del av forskning för ökad förståelse och för bättre beslut i våra olika roller, säger Amie Kronblad (L), ordförande i Grundskolenämnden.

Syftet med skoldialogen är att öka delaktighet, och i förlängningen att målgruppens perspektiv ska berika kunskapsunderlaget inför ett eventuellt beslutsfattande.

Tack alla deltagare för ert engagemang under kvällen!