Charlottedalshallen är invigd – en stor vinst för skola och föreningsliv

Under onsdagen invigdes Charlottendalshallen, Värmdös nya fullstora idrottshall. De nya lokalerna visades upp och firades med mingel, musik, dans och tal tillsammans med allmänheten.

Värmdö kommuns åttonde fullstora idrottshall är nu invigd och öppen för rörelseglädje och idrottande för kommunens barn och unga. Många nyfikna besökare samlades under onsdagen utanför hallen där en blåsorkester med elever från Kulturskolan bjöd på pampig musik, dansare från Engelska skolan värmde upp publiken och kommunstyrelsens ordförande Carl Kangas och Anna-Karin Söderquist, fritidschef på Friidsenheten, höll tal. Carl Kangas och kultur- och fritidsnämndens ordförande Miranda Ahlers fick äran att klippa bandet innan dörrarna slogs upp för allmänheten att utforska de nya lokalerna.

- Det är så roligt att Charlottendalshallen nu är invigd, en plats där barn och unga lär sig nya saker, växer och förhoppningsvis får minnen och vänner för livet. Det är ett viktigt tillskott till både våra skolor och vårt starka föreningsliv - som är kittet som håller samman vår kommun, säger Carl Kangas.

Den stora sporthallen är en välkommen möjlighet till ökad fritidsaktivitet i Värmdö. Med de 270 platserna för sittande publik samt en cafédel öppen mot hallen erbjuds dessutom utrymme att uppleva idrott som åskådare.

- Charlottendalshallen är en fin och modern hall som kommer möjliggöra att fler kommer kunna vara aktiva i kommunen. Det är kul att intresset är stort kring hallen, vilket invigningen visade. Det var fullt med folk med nyfikna frågor, berättar Anna-Karin Söderquist.

Hallen har en inriktning mot handboll och innebandy, men det finns fler ytor som bjuder in till andra typer av aktiviteter. På övre planet finns ett stort aktivitetsrum med spegelvägg som lämpar sig både för aktiviteter som dans och yoga men som också kan nyttjas för utbildningar och konferenser. Intill idrottshallen finns dessutom en basketplan och en mindre fotbollsplan helt öppna för spontan träning.

- Det här betyder mycket för föreningen och våra spelare. Vi har tidigare haft utrymmesproblem, men med den nya hallen kan alla våra lag få träningstider i en tillräckligt stor hall. Nu kan vi med stolthet bjuda in till cuper och få plats med mer publik. På sikt innebär det här att vi får behålla fler Gustavsbergstjejer hos oss längre och vi har även börjat få intresseanmälningar från spelare på andra sidan Skurubron, berättar Patrik Lundberg sportchef för Gustavsbergs handboll, som var på plats under invigningen.