Elbåt i skolskjuts och hemtjänst

Den nya elbåten för skolskjuts och hemtjänstfärder

Under hösten tas en specialbyggd elbåt i bruk i Värmdös skolskjuts och hemtjänst. Elbåten är en viktig pusselbit i kommunens miljö- och hållbarhetsarbete.

Den nya elbåten väntas ersätta en av de fyra nuvarande båtarna. De dagar den inte kommer att köra skolskjutsen, kommer den att användas i hemtjänsten.

Elbåten är specialbyggd och investeringen har möjliggjorts med bidrag från Klimatklivet. Den är den första i sitt slag, med en inbyggd hytt för nio passagerare förutom förare och har en uppskattad räckvidd på cirka 35 nautiska mil (64 km) i 21 knop. Båten ägs av Wallner Marin AB, Värmdö kommuns upphandlade bolag för skolskjuts och hemtjänstfärder via båt.

– I grova drag rör det sig om att dieselanvändningen bedöms kunna minska med upp till 30 000 till 40 000 liter per år genom att vi byter ut en av båtarna som kör på diesel. Det skulle kunna leda till ganska avsevärda utsläppsminskningar, men kräver också att det finns fler möjligheter att ladda i skärgården, säger miljöstrateg Elisabeth Folkunger.

Värmdö kommun ser fram emot att tillsammans med bolaget ta nästa steg mot hållbara och fossilfria transporter i skärgården.

– Att leverantörer nu börjar köra elbåt i de kommunala verksamheterna är en viktig pusselbit i vårt arbete med att skapa en levande skärgård, där invånarna kan bo och verka året om och där de tillhandahålls samhällsservice på ett hållbart sätt, avslutar Elisabeth Folkunger.

Elbåten lanseras internationellt den 14 och 15 september på Work Boat mässan på Djurgården. Läs mer här: Båtmässa | Work Boat Mässan | Stockholms Län (workboatmassan.se) Länk till annan webbplats.