Framtidsmässan bidrar till ökad kunskap om arbetsmarknaden

Bild på en stor vepa med texten "Framtidsmässan" och en utrullad, röd matta.

I veckan var det för andra året i rad dags för Framtidsmässan, en satsning som syftar till att främja samverkan mellan skola och arbetsliv. Mässan anordnades av arbetsmarknadsenheten och satsningen är en del av Värmdö kommuns arbete för en ökad arbetsmarknadskunskap för elever i grundskolan.

Inbjudna till mässan var elever i årskurs 8 på kommunala och fristående grundskolor inom kommunen. På plats i Värmdö sporthall fick eleverna möta representanter från det lokala näringslivet, kommunledningen och näringslivschefen. Under besöket gavs möjlighet att ställa frågor till företagen och prova på olika aktiviteter, allt från att skära glas och ta blodtryck till att prova att köra grävmaskin.

- Det var kul att se det stora engagemanget och intresset från både elever och utställande företag och organisationer på Framtidsmässan. Jag tror och hoppas att vi genom den här sortens aktiviteter ökar elevernas kunskap om arbetsmarknaden och inspirerar dem inför framtida studie- och yrkesval, säger Marcus Nybom, chef för vuxenutbildning- och arbetslivskontoret.

Syftet med Framtidsmässan är att bidra till en ökad förståelse bland åttondeklassare kring vilka yrken som finns samt ge möjlighet att göra genomtänka val inför framtiden. Det är också ett tillfälle för företag att inspirera, berätta om sin verksamhet samt representera sin bransch.

- Framtidsmässan är här för att stanna! Vill rikta en stor eloge till alla elever som med stor nyfikenhet och intresse ställde relevanta frågor till våra utställare, det blev många fina samtal och tankar inför framtiden och flera elever funderar redan på nästa sommarjobb. Framtidsmässan är ett ypperligt exempel på gott samarbete mellan kontoren och näringslivet. Engagemanget för våra ungdomars framtid är stor, säger Carmen Blom, chef för utbildningskontoret.