Snöovädret - Information kring verksamheter

Med anledning av snöovädret idag onsdag. (Uppdaterad kl 15.13)

Värmdö kommuns drift har haft samtliga resurser ute från igår kväll för att hålla ordning på våra vägar och kommer fortsätta så under hela dagen. Det kommunala vägnätet är alltså framkomligt, men dock väldigt begränsat. Om du har möjlighet att stanna hemma idag, gör det.

Samtliga kommunala verksamheter kommunicerar än så länge status via deras ordinarie kontaktkanaler, men nedan finns en sammanfattning:

👉 Hemtjänsten får hjälp för att underlätta framkomligheten och under dagen stöttar två bandvagnar upp arbetet, men utförare kan under dagen ändå ha svårt att ta sig fram. Kontakta respektive utförare för hjälp och information om du har frågor eller behöver stöd.

👉 Demensdagvården Daghöjden och Dagskär kommer hållas stängda idag onsdag och imorgon torsdag 8-9 mars pga svårigheter med framkomligheten. När det gäller daglig verksamhet inom funktionsstöd så anpassas verksamheten utifrån rådande läge.

👉 Förskola/skola hålls öppna i den mån möjligt och verksamheten anpassas löpande efter rådande situation. För information kirng skola/förskola gäller SchoolSoft (eller motsvarande), så håll utkik där löpande.

👉 All avfallshämtning ställs in pga av det rådande vädret. Om aktuell situation stabiliserats under torsdag börjar hämtning ske hos dom som skulle fått hämtat idag onsdag. Det innebär att morgondagens ordinarie körningar förskjuts. Ställ ut kärlen efter snöröjningen och skotta runt så att sopbilen kommer åt kärlen.

👉 Även slamtömningen uteblir under dagen.

👉 Återvinningscentralerna på Hemmesta och Ekobacken kommer vara stängda dagen ut pga av vädret.

👉 Kulturskolan och mötesplatserna för unga (Tomtebo, Brunnen och HUB4) är stängda.

👉 Biblioteket i Gustavsberg har valt att hålla öppet fram tills 16.00 och fram tills 19.00 kan man värma sig i foajén vid behov.

👉 Man bör räkna med mindre bra framkomst till många idrottsanläggningar under dygnet, vilket kan påverka en del föreningar.

Övrigt:

👉 Håll koll på vattenfalls strömavbrottsrapporter via:
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/stromavbrott/ Länk till annan webbplats.

👉 Håll koll på SMHI:s väderprognos via:
https://www.smhi.se/q/Stockholm/2673730 Länk till annan webbplats.

Ta hand om er!