Värmdö satsar på ungt företagande

Mall för nyhetsbild

Den 9 oktober gick Draknästet i ung företagsamhet av stapeln. Nu har de fyra vinnande UF-företagen från Värmdö gymnasium fått motta sina priser. Initiativet är ett samarbete mellan Värmdö kommun och Företagarna Nacka-Värmdö tillsammans med Värmdös gymnasieskolor.

Draknästet i Ung företagsamhet är en satsning på ungas idéer och företagsamhet där Företagarna Nacka-Värmdö och Värmdö kommun går samman med gymnasieskolorna i Värmdö. Den 9 oktober hölls årets Draknäste där 14 UF-företag från Värmdö Gymnasium fick presentera sina affärsidéer inför en jury bestående av fyra ”drakar” från det lokala näringslivet. Drakarna ger feedback tidigt i UF-processen i syfte att hjälpa eleverna att utveckla sina affärsidéer.

Årets vinnare

I fredags fick de vinnande UF-företagen ta emot pris i fyra olika kategorier under Frukostakademi, som denna morgon hölls på Grand Hotel i Saltsjöbaden. Morgonens gäst Annie Lööf delade, tillsammans med Carl Johan Eiderbrant från Företagarna Nacka-Värmdö, ut priserna.

De prisbelönta UF-företagen, framröstade av juryn, är följande:

• Bästa Pitch: Trequartista UF
  • Bästa vara: Alpine Aid UF
  • Bästa tjänst: Trädgårdsherrarna UF
  • Bästa hållbara affärsidé: Fruktish UF

UF - Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som har utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande sedan 1980. Gymnasieelever i Värmdö som går UF-året får genom Ung Företagsamhet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Du kan läsa mer om deras arbete på länken nedan.

Ung Företagsamhet.se Länk till annan webbplats.