Markanvisning för bostäder i Svartsö

På Svartsö invid ängar, skog, insjöar och i anslutning till skola med kultur-historisk värde planeras för ny bostadsbebyggelse. En markanvisningsprocess har genomförts och sista dagen att lämna in anbud var den 12 februari 2024. A-gruppen fick möjlighet att teckna markanvisningsavtal, vilket beslutades i kommunstyrelsen den 12 juni 2024.

Berört område Svartsö. Ortofoto.

Gräns för markanvisningsområdet på Svartsö. Ortofoto.

Värmdö kommun är en av länets snabbast växande kommuner. Tillgången till skärgården, havet och naturen samt närheten till Stockholm gör Värmdö attraktivt för både boende, arbete och besök. Värmdö kommuns skärgård har en unik miljö och stort lokalt engagemang för utveckling.

På Svartsö finns byar i skärgårdsmiljö, vackra kulturmarker och öppna landskap med kor
och får. Grundutbudet av service och kommunikationer gör det möjligt att bo här året om.
Det finns även ett aktivt föreningsliv och de som bor här arbetar bland annat inom service, skola och hantverksyrken.

Platsen för den nya bebyggelsen ligger i byn Skälvik. Här finns möjlighet att tillföra nya bostäder för att fler ska kunna bo permanent på Svartsö.

Markanvisning

En öppen markanvisningsprocess påbörjades den 29 november 2023. Sista dagen att lämna in anbud till markanvisningen var den 12 februari 2024.

Den 12 juni 2024 beslutades att A-gruppen var den anbudsgivare som kommunstyrelsen valde att teckna markanvsningsavtal med. Framåt kommer utredningar att göras för att
se om det är lämpligt att bebygga området, exempelvis utifrån vattenförsörjning.

Kontakt

Kontakt kring markanvisningen sker till Hanna Hallbäck mejl hanna.hallback@varmdo.se.
eller via servicecenter 08-570 470 00.