Dreja i verkstan

Prova på att dreja, eller finslipa din teknik och befintliga kunskaper, i porslinsmuseets verkstad under handledning av en kunnig keramiker. Drejningen passar både dig som är nybörjare och dig som är mer erfaren. Vi drejar i en liten grupp och du får individuell handledning av keramikern på plats.

Workshopen börjar med en introduktion till drejningen, 20–30 minuter, där handledaren går igenom hur ur leran knådas och därefter centreras på drejskivan för att sedan formas till en skål. Sedan är det eget arbete i ca 1 timme och 45 minuter följt av 15 minuter gemensam städning.

Drejsugna i alla åldrar är välkomna, barn under 10 år drejar med stöd från medföljande drejande vuxen. Observera att barn behöver egen biljett.

Plats: Verkstan på entréplan i porslinsmuseet

Kostnad: 650 kr, 2 kg lera ingår

Glasering och bränning: Det du vill spara och få bränt och glaserat kostar 100 kr/objekt. Du betalar i kassan i samband med workshopen. Hämtning efter cirka 6 veckor. Vi meddelar dig när dig när det är dags.

Samling: I verkstan, visa upp din förköpta platsbiljett i kassan.

Mer information Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Välkomna!

Gustavsbergs Porslinsmuseum