Dansa utan krav på kulturskolan

Unga personer står framför en spegel i en danssal.

Under hösten har kulturskolan fortsatt med Dansa utan krav, en satsning som syftar till att stärka unga tjejers psykiska och fysiska välmående.

För femte året i rad erbjuds kursen Dansa utan krav på Värmdö kulturskola och intresset för klasserna växer. Tidigare har aktiviteten riktat sig till tjejer mellan 13 och 19 år men i år finns även en grupp för yngre tjejer mellan 9 och 12 år.

Studier om dans och hälsa

Satsningen kommer från Dans för hälsa, en forskningsbaserad insats från Region Örebro Län, som syftar till att stärka psykiskt välbefinnande bland unga. Metoden används nu i hela Region Stockholm där den har fått namnet Dansa utan krav, och det är just kravlösheten som är utmärkande för klasserna.

- Framför allt så strävar vi inte efter något mål på lektionerna, förutom att må bra. Det handlar uteslutande om att ha kul. Sen lär vi oss saker också och vi skapar tillsammans, men det är fokus på gemenskapen och dansglädjen, säger Annika Koskinen, danspedagog på Värmdö kulturskola.

Studien från Region Örebro Län visar att dansen och den närvaro som den kravlösa dansen ger kan bidra till mental vila från oro och stress. De positiva effekterna för hälsan kommer även från den sociala trygghet och gemenskap som klasserna erbjuder i kombination med fysiologiska fördelar från fysisk aktivitet.

En fristad utan krav

Även om danslektionerna kan innehålla svårare koreografi ibland och vägledande tips så är fokus hela tiden på hälsa och eleverna uppmuntras att utgå från sin dagsform. Lektionerna ska vara en fristad där ungdomarna får släppa alla krav och bara ha roligt.

- För oss på Värmdö Kulturskola är det viktigt att vara med och främja hälsa hos barn och unga i vår kommun. Det är vetenskapligt belagt att konstnärliga aktiviteter har positiva effekter på oss människor och den här satsningen tydliggör det på ett väldigt bra sätt. Med hjälp av konst och kultur kan vi bättre hantera livets tuffa perioder, säger Klas Jättner, chef på Värmdö kulturskola.

Metoden finns till för att stärka tjejer och hjälpa dem att må bättre genom dans, och genom att få uppleva kroppen mer inifrån än utifrån. Tre danspedagoger på kulturskolan håller i lektionerna och rekrytering till dansklasserna sker främst genom elevhälsan.

Kontakt och anmälan

Det går att anmäla sig och börja kursen när som helst under terminen och anmälan görs via elevhälsan eller direkt till Värmdö kulturskola:

Anmälan, Värmdö kulturskola, e-post

Om det inte finns några lediga platser för tillfället finns det alltid en väntelista som går att skriva upp sig på. Dansa utan krav äger rum i kulturskolans lokaler i Musikens hus i Gustavsbergs centrum.

Mer information om forskningen som Dans för hälsa bygger på finns hos Dans för hälsa.

Dans för hälsa Länk till annan webbplats.

Värmdö kulturskola