Kulturhusets lokaler

Hitta lokaler för dina behov! I huset finns ett helt nytt bibliotek med avdelningar för barn, unga och vuxna, samt en biblioteksscen för samtal, musik och möten. Även studio för musikskapande och poddinspelningar samt en verkstad finns att tillgå, dessutom tre aktivitetssalar för teater, dans, musik. I det lilla utställningsrummet Galler i kommer utställningsprojekt att presenteras och huset har även ett flertal olika mötesrum som går att boka. Nedan hittar du inormation om alla tillgängliga rum.

Gjutformen 1

*En gjutform används för att producera keramiska föremål med gjutlera. Den flytande leran hälls i gjutformen för att efter en stund hällas ut igen. Då har en del av gjutleran tjocknat och satt sig mot gjutformen vägg.

Antal personer: 8
Kvm: 25
Används ofta till: Konferenser / Möten / Utbildning / Workshop

Gjutformen 2

Antal personer: 12
Kvm: 27
Används ofta till: Konferenser / Möten / Utbildning / Workshop

Studion

*Under drygt 50 år fungerade Studion som en kreativ frizon. Studiohuset utrustades som en liten fabrik i fabriken med drejare, gjuteri, gipsverkstad, målarsalar och ugnar. Här skulle konstnärerna kunna arbeta i frihet, med gott om tid och möjligheter att experimentera.

Antal personer: 8
Kvm: 19
Teknik: Bildskärm
Används ofta till: Digital bild-, ljud- och filmproduktion

Verkstan

*I verkstaden skedde en av de viktigaste processerna vid porslinstillverkningen nämligen att forma massan till produkter. Formningen av massan kunde ske genom t.ex. drejning.

Antal personer: 30
Kvm: 76
Teknik: Möjlighet till mobil smartboard, whiteboard
Används ofta till: Skapande / Workshops / Kurser / Utbildning

Köket

Antal personer: 10
Kvm: 21
Teknik: Bildskärm och whiteboard
Används ofta till: Enklare bakning och tillagning

Galleri i

Antal personer: 20
Kvm: 27
Används ofta till: Utställning / Konst

Mer information om Galleri i

Blackboxen

Antal personer: 80
Mått scen: 6,7 x 2,5 (beror på hus publik sitter)
Kvm: 130
Teknik: PA och mixerbord, ljudanläggning, projektor, projektorduk
Används ofta till: Föreställningar / Föreläsningar / Konsert / Repetitioner / Filmvisning / Möten / Utställning / Utbildning / Workshop / Teater /Musik / Dans

Stora salen

Antal personer: 40
Kvm: 163
Teknik: Ljudanläggning, möjlighet till mobil smartboard och balettstänger, speglar
Används ofta till: Föreställningar / Repetitioner / Möten / Utbildning / Workshop / Dans / Teater / Musik

Lilla salen

Antal personer: 25
Kvm: 56
Teknik: Ljudanläggning och möjlighet till mobil smartboard, speglar
Används ofta till: Repetitioner / Konsert / Möten / Utbildning / Workshop / Dans / Teater / Musik

Mellansalen

Antal personer: 35
Kvm: 98

Biblioteksscenen

Antal personer: 80
Mått på scenen: 6,5 x 3,8 meter
Teknik: Ljus-och ljudanläggning
Används ofta till: Föreläsningar / Konsert / Filmvisning / Utbildning / Teater / Musik

Barnens rum (namntävling)

Antal personer: 16
Kvm: 30
Används ofta till: Kulturhusets barn- och ungdomsverksamhet
Ej bokningsbar

Formaren

*En del springpojkar blev så småningom formare, de flesta skickades ut till andra arbetsplatser fast många hade velat bli kvar på den här verkstaden. En formare hade status på fabriken och fick bostad på någon av de fina bruksgatorna.

Antal personer: 4
Kvm: 7
Används ofta till: Studier / Möten
Drop-in, ej bokningsbar

Porslinaren

*I fabriken hade porslinaren större förmåner än andra. Så t.ex. var åttatimmarsdagen för honom redan då ett faktum. På avlöningsdagen uppropades han först man började nämligen med “äkta makare” som det då hette. I hans lön ingick ett stop brännvin.

Antal personer: 4
Kvm: 7